Bartłomiej Babuśka, który objął niedawno funkcję prezesa zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu, w wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej przekazał, że Polska i Ukraina powinny wspólnie doprowadzić do powstania ciągu normalnotorowych linii kolejowych, łączących Śląsk z Odessą. Zdaniem szefa ARP Polska mogłaby w przyszłości dysponować własną infrastrukturą portową nad Morzem Czarnym.
Choć wojna na Ukrainie wciąż trwa i trudno zakładać, że w dającej się przewidzieć przyszłości nastąpi jej zakończenie, nie wspominając o skutecznych gwarancjach bezpieczeństwa na dekady, już dziś w przestrzeni publicznej pojawiają się różnego rodzaju pomysły dotyczące przyszłego pogłębienia integracji gospodarczej Ukrainy z Zachodem. Jakakolwiek głębsza integracja gospodarcza nie będzie możliwa bez zapewnienia korytarzy transportowych o odpowiednich parametrach eksploatacyjnych i przepustowości, w szczególności kolejowych. Choć kolej na Ukrainie odgrywa dużą rolę w obsłudze ukraińskiego eksportu oraz dostaw sprzętu wojskowego i paliwa z zagranicy, trudno uznać istniejącą infrastrukturę za adekwatną w przypadku intensyfikacji relacji handlowych w przyszłości.
Jedną z dróg prowadzących do pogłębienia integracji transportowej może być budowa normalnotorowych linii kolejowych na Ukrainie na dużą skalę, która potencjalnie mogłaby zapoczątkować proces ewolucyjnej zmiany rozstawu szyn w tym kraju z rosyjskiego na europejski. Bartłomiej Babuśka, który od niedawna pełni funkcję prezesa zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu, w wypowiedzi dla Polskiej Agencji Prasowej przekazał, że powinien powstać normalny tor do Odessy, co umożliwiłoby polskim przedsiębiorstwom dostęp do Morza Czarnego. Powstałby wówczas ciąg transportowy łączący Śląsk, Małopolskę, Lwów i południowo-zachodnią część Ukrainy. Szef ARP podkreślił jednocześnie, że w grę wchodzą różne rozwiązania, w tym odcinki ze splotem torów.
Bartłomiej Babuśka przekazał ponadto, że prowadzone są już rozmowy ze stroną ukraińską w tym zakresie. Choć tak ogromna inwestycja trwałaby z pewnością wiele lat i musiałaby zostać poprzedzona dogłębnymi analizami, duże zmiany w zakresie przepustowości korytarzy transportowych łączących Polskę i Ukrainę mają nastąpić w nieodległej przyszłości. W ciągu najbliższych 2 lat planowane jest dwukrotne zwiększenie zdolności przeładunkowych terminala intermodalnego w Sławkowie – dzięki inwestycjom, które realizowane są już dziś, i to bez żadnych opóźnień. Z kolei w perspektywie roku 2035 przepustowość obiektu miałaby być czterokrotnie większa niż dziś.
Szef ARP podkreślił, że musimy przygotowywać ambitne plany inwestycyjne dotyczące rozwoju infrastruktury transportowej na kierunku ukraińskim i w samej Ukrainie, aby być gotowym do działań w chwili zakończenia wojny. – Tak jak racją stanu Polski jest obrona Ukrainy przed Rosją, tak samo racją stanu Polski jest zbudowanie swojej infrastruktury na Wschód. Posiadanie pierwszy raz w historii portu morskiego nad Morzem Czarnym jest w zasięgu naszych możliwości – stwierdził Bartłomiej Babuśka, wskazując także na możliwość wybudowania polskiego terminala lotniczego cargo w centralnej części Ukrainy. Wzmocnieniu kompetencji ARP w dziedzinie projektów międzynarodowych, w tym związanych z odbudową Ukrainy, ma służyć powstanie silnego departamentu w tej instytucji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.